Temat komunikacji jest nieco bardziej zagmatwany niż mogłoby się wydawać!
To nie tylko rozmowa, dzielenie się pomysłami i mówienie komuś czegoś, to znacznie wykracza poza słowa. Komunikacja w swojej najdokładniejszej formie obejmuje nie tylko komunikację werbalną, czyli słowa, ale także komunikację niewerbalną.
Czym więc dokładnie jest komunikacja niewerbalna?
Komunikacja niewerbalna to znaki i wskazówki, które odbierasz podczas rozmowy z kimś, które nie obejmują słów. Na przykład, ich wyraz twarzy, ich hadn't gesty, ich język ciała, i jak daleko stoją od ciebie, czy odzwierciedlają swoją postawę, itp. Te elementy mogą powiedzieć Ci wiele o tym, co dana osoba tak naprawdę ma na myśli.
Na przykład, osoba może mówić ci jedną rzecz, ale tak naprawdę nie ma tego na myśli. Być może twój kolega siedzi w kabinie biura, wyglądając na nieco spuszczonego i jesteś całkiem pewien z ich języka ciała, że coś jest nie tak. Ich ramiona są spuszczone, patrzą w podłogę i wydają się być daleko w myślach. Kiedy pytasz ich, czy wszystko jest w porządku, mówią ci, że nic nie jest w porządku i wszystko jest w porządku.
Teraz, mógłbyś łatwo słuchać ich słów i wziąć je na wartość nominalną; jeśli mówią, że są w porządku, na pewno są w porządku, prawda? Jednakże, jeśli odmawiają nawiązania kontaktu wzrokowego, ich postawa jest napięta i niska, np. spuszczona w dół, a może są one fidgeting jak mówią do ciebie, te niewerbalne znaki wszystkie powiedzieć, że to, co osoba mówi nie jest w rzeczywistości.
Zobacz ten interesujący film TED Talk o tym, jak potężna może być komunikacja niewerbalna.
Jak widzisz, umiejętność odczytywania sygnałów niewerbalnych może drastycznie poprawić Twoje umiejętności komunikacyjne. W miejscu pracy jest to jeszcze ważniejsze, ponieważ będziesz komunikować się z wieloma osobami, od współpracowników do kierownictwa, klientów do klientów. Musisz być w stanie zmienić swój styl i szybko zrozumieć drugą osobę, być może nie wiedząc o niej zbyt wiele wcześniej. Wskazówki niewerbalne pozwolą Ci do pewnego stopnia czytać między wierszami i złożyć cały obraz w całość.
Jeśli rozmawiasz z klientem, wychwytywanie sygnałów komunikacji niewerbalnej oznacza, że możesz lepiej wczuć się w jego potrzeby. Możesz dowiedzieć się, jak się czują w związku z tematem, który omawiasz, możesz przewidzieć, czego chcą, a następnie możesz pracować, aby uwzględnić to wszystko w swojej odpowiedzi. Dzięki temu klient jest zadowolony, Twoja firma otrzymuje dobrą recenzję i mnóstwo pozytywnego marketingu typu word of mouth, a klient prawdopodobnie wróci do Twojej firmy następnym razem, gdy będzie potrzebował tego, co zapewniasz.
Aby poprawić swoje umiejętności komunikacyjne, musisz skupić się na słuchaniu, słowach, które mówisz, jak je mówisz i musisz być świadomy języka ciała i innych niewerbalnych wskazówek. Robiąc to wszystko, będziesz doskonałym komunikatorem i będziesz w stanie rozmawiać z szeroką gamą ludzi, bez żadnych problemów.